"השטיבלאך באשדוד קיים כבר קרוב ל-30 שנה" פותח הרב זלמן אייזנבך שליט"א, מי שעומד בראש השטיבלאך, את דבריו בראיון נדיר ל'חרדים אשדוד'. "לפני כן התפללו במקום התפללתי בית המדרש מאקווקא, וכאשר בנו בניין ברובע ז' העתיקו את מיקומם, אז פתחו הרב ישראל כהן זכרונו לברכה, ויבלחט"א הרב משה אליעזר פרידמן הי"ו את השטיבלאך – בתי כנסת לתורה ולתפילה לכל דכפין".
לפני קרוב ל-15 שנה, החליטו רבני הקריות באשדוד: הגאון רבי שמואל דוד הכהן גרוס רבה של קהילת גור באשדוד, הגאון רבי חיים פסח הורוביץ רבה של קהילת בעלזא באשדוד, הגאון רבי צבי ויזניצר רבה של קהילת ויז'ניץ באשדוד, הגאון רבי שלמה חרז רבה של קהל עדת ישורון, הגאון רבי יוסף דירנפלד רב ביהמ"ד בית דוד שאול, למנות את הרב ר' זלמן אייזנבך שליט"א ליו"ר בית המדרש והאחראי על כל הנעשה בין כתלי בית המדרש. כאשר כבוד קדושת מרן האדמו"ר משומרי אמונים שליט"א – שמעון קודשו שוכן בתוככי בית המדרש עומד ופוסק את ההחלטות הנוגעות לבית המדרש.
"מגדל אור לעולם כולו"
כשאנחנו מבקשים מהרב אייזנבך להגדיר את השטיבלאך, הוא בוחר במילים: "מגדל אור לעולם כולו", ומסביר: "אל המקום נוהרים ומגיעים כל היהודים באחוות רעים כה נדירה. ספרדים וחסידים, אשכנזים ומזרחיים, גרוזיניים ורוסים, חרדים וחילונים, דתיים וגם כאלו שהם מגדירים עצמם אנטי-חרדים. התפילות במקום הם הכל הנוסחים. אני זוכר שיום אחד אני רואה את אחד העיתונאים באשדוד שכותב הרבה כנגד הציבור החרדי מגיע להתפלל לפני העמוד. לפליאתי הוא הסביר: 'אני בשנה על אבי. ואני רוצה להגיד קדיש לעילוי נשמתו', זה היה מרגש".
בשטיבלאך 5 היכלי תפילה, והיכל שיעורי תורה נוסף – הפעילים 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, 365 ימים בשנה. ללא הפסק.
"הפעם היחידה והכואבת במיוחד הייתה תקופת הקורונה, אז לא יכולנו להמשיך ולקיים את המקום פעיל. אך הציבור בחר להמשיך ולהגיע. ומנייני קורונה קוימו בחצר הקדמית לבית הכנסת" אומר הרב אייזנבך.
50,000 איש בשבוע
כשאנחנו מבקשים לקבל את היקף האנשים המגיעים למקום – גם אנחנו יוצאים נדהמים. ביום רגיל מגיעים אל השטיבלאך קרוב ל-5,000 איש! כשבימי בין הזמנים המספרים עולים ומגיעים לממוצע של 8,000 איש ביום.
הזמנים העמוסים ביותר בשטיבלאך הם מיום כיפור ועד ראש חודש חשוון, ומראש חודש ניסן ועד לראש חודש אייר.
התקופה העמוסה ביותר היא בין תשעה באב לראש חודש אלול אז המספרים מזנקים ל-10,000 איש המבקרים ביום אחד במקום.
"רק השבוע סיפר לי יהודי שחזר לאשדוד לאחר השעה 2:30 בלילה, והוא בשנת אבל על אמו, כאשר הגיע לשטיבלאך – התווכח לראות שיש עוד 2 מניינים פעילים בשעה הזו. הדבר הזה לא מובן מאליו" ממשיך הרב אייזנבך בדבריו.
תפילות שחרית ניתן לראות שם אפילו לפני הנץ, כאשר אלו שעובדים מחוץ לאשדוד מגיעים ומתפללים עוד לפני נץ החמה.
תפעול המקום
הפעלת מפעל ענק שכזה דורשת סכומי כסף גדולים, כאשר אנחנו מנסים להבין מי עומד מאחורי היקף הפעילות הזה, אומר הרב אייזנבך: "עם ישראל נרתם כולו. יש פרנסי יום, ופרנסי חודש. אנשים מגיעים ונותנים ומשתתפים בהוצאות הענק לבתי המדרשיות במקום".
וכאשר אנחנו שואלים את עלות ההוצאות של המקום אומר: "מלבד ההוצאות השוטפות שיש למקום (חשמל, מים, משכורות למגידי שיעורים, ניקיון) יש הרבה הוצאות מעבר, כמו תיקונים, החלפות מזגנים, הלוואות שלקחנו להפעלת המקום". הרב אייזנבך מסרב לפרט ולהיכנס לסכומים, רק מפטיר ואומר: "בחודש האחרון החשמל הגיע קרוב ל-19,000 ש"ח. והמים חצו את ה-4,000 ש"ח". הסכומים האלו בהחלט נתנו לנו להבין את עלות החזקת מקום ענקי שכזה.
'קהל חסידים' או בשמו השטיבלאך הפכו למיקום ידוע בעיר, כאשר לדוגמא מקיימים ארגוני ההצלה ומד"א יום התרמת דם לתושבי אשדוד בוחרים לקיים זאת דווקא מחוץ לשטיבלאך. זה המקום אליו מתנקזים ומגיעים רבים מתושבי העיר.
אני מתושבי הרחוב מפרגנת וגם לא מפרגנת כי אנחנו סובלים מאד מהשטיבלך ומצד שני נהנים. אני מוותיקי הרחוב גם היינו ממתפללי המקום שהיו בכל החגים אבל סובלים רבות מהרעש. כמויות הדוכנים שמקימים ללא הפסקה .יש בעיות חניה קשות והמקום מזמין גם אנשים לא רצויים
כמו כן יש תנועה ערה של אנשים גם בשעות הלילה ולא מפחיד ללכת בלילה ברחוב
אז מי שקורא שישתדל להתחשב הדיירים הסביבה
חג שמח
למה אין שמחת בית השואבה במקום? כל שנה ושנה אני שואל את האנשים וכולם לא יודעים לענות לי
העניין הוא שבנו את החיד"א שהפך גם הוא למגדלור מדהים לתורה ולתפילה בלי שמבקשים שקל להוצאות המטורפות שם וכולם תורמים ביד רחבה
הציבור מעדיף להתפלל במבנה מסודר וממוזג ולא בקראוונים דולפים (למרות שדובר שנים רבות על בנין במקום
תדברו
.גג גד'
אולי הגיע הזמן למבנה קבע
לכבד בית אלוקינו