שאול שניידר, יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד: "נמל אשדוד מוכיח את אחריותו הלאומית וחשיבותו למשק בתקופה מורכבת זו. כנמל לאומי אנו נדרשים לשיקולים לאומיים לצד שיקולים עסקיים תחרותיים. אנו פועלים במלא הכוח על מנת לדאוג שהנמל יהיה פתוח עבור המשק ובטוח עבור עובדנו. ברבעון זה ניתן להבחין בהאטת הפעילות המשקית כתוצאה מהשלכות המלחמה, דבר המשפיע באופן ישיר על התוצאות שלנו. אנו פועלים בסביבה תחרותית ועושים את המיטב על מנת להתמודד בה כראוי למרות המצב הבטחוני."
דודי אמסלם, השר לשיתוף פעולה אזורי: "חברת נמל אשדוד, עובדיה ומנהליה, עושים עבודת קודש, במיוחד בתקופה מורכבת זו. מלחמת חרבות ברזל שנכפתה עלינו משפיעה על כולנו, ובנמל אשדוד עושים את כל המאמצים כדי להתמודד עם ההשלכות ולהמשיך לספק שירות מקצועי ותוצאות חיוביות. נמל אשדוד חשוב למשק הישראלי ותורם לו רבות, בכל עת שנדרש. אני מודה לכל עובדות ועובדי הנמל על לילות כימים שהם עושים למען הצלחת החברה, יישר כוח לכל העוסקים במלאכה המרובה."
אלי בר יוסף, המנכ"ל בפועל של חברת נמל אשדוד: "התוצאות הכספיות של הנמל ברבעון הראשון של השנה משקפות את השפעת המלחמה. ניתן להבחין בשיפור של 9 מיליוני ש"ח בהכנסות לעומת רבעון 4 בשנת 2023, בו פרצה מלחמת חרבות ברזל. הצגנו תזרים חיובי ולהערכתנו ברבעונים הבאים נדביק את הפער לתקציב החיובי שחזינו טרם המלחמה."
• מחזור ההכנסות ברבעון הראשון לשנת 2024: 214 מיליוני ₪, לעומת 274 מיליוני ש"ח ברבעון הראשון לשנת 2023, קיטון של 22%. ברבעון הרביעי של שנת 2023 ובשיא המלחמה נרשמו הכנסות של 205 מיליוני ש"ח.
• הפסד ברבעון הראשון לשנת 2024: 7 מיליוני ₪, לעומת רווח נקי של 40 מיליוני ש"ח ברבעון הראשון לשנת 2023
• הון עצמי ליום 31 במרץ 2024: 2,577 מיליוני ₪, לעומת 2,751 מיליוני ש"ח ליום 31 במרץ 2023 בהשפעת התחייבות לחלוקת דיבידנד למדינה.
• הפסד תפעולי ברבעון הראשון לשנת 2024: 24 מיליוני ₪, לעומת רווח תפעולי 44 מיליוני ש"ח ברבעון הראשון לשנת 2023. ברבעון הרביעי של שנת 2023 נרשם הפסד תפעולי של 33 מיליוני ש"ח.
• EBITDA ברבעון הראשון לשנת 2024: 7 מיליוני ₪, לעומת 77 מיליוני ש"ח ברבעון הראשון לשנת 2023.
• הכנסות מימון נטו ברבעון הראשון לשנת 2024: 8 מיליוני ₪, לעומת הכנסות מימון נטו של 4 מיליוני ש"ח ברבעון הראשון לשנת 2023
• דירוג החברה: בעקבות הורדת הדירוג של מדינת ישראל על ידי S&P, עודכן ביום 15 במאי 2024 אופק הדירוג של החברה לאופק "שלילי". דירוג החברה 'ilAA+'
נתונים עיקריים לרבעון הראשון בשנת 2024
במהלך הרבעון הראשון של שנת 2024 נרשם, בהשפעת המלחמה, הפסד של 7 מיליוני ש"ח הכוללים הוצאות חד פעמיות בסכום של כ-8 מיליוני ש"ח, זאת, בהשוואה לרווח נקי של 40 מיליוני ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד. ההפסד התפעולי לפני הוצאות אחרות ברבעון הראשון של שנת 2024 הושפע ממלחמת חרבות ברזל והסתכם ב-24 מיליוני ש"ח, בהשוואה לרווח התפעולי לפני הוצאות אחרות בסך של כ-44 מיליוני ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד.
ההוצאות האחרות ברבעון הראשון של שנת 2024 מסתכמות ב-8 מיליוני ש"ח, כאשר בתקופה המקבילה אשתקד לא נרשמו הוצאות אחרות.
הכנסות המימון, נטו ברבעון הראשון של שנת 2024 הסתכמו ב-8 מיליוני ש"ח. זאת, בהשוואה ל-4 מיליוני ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד.
התוצאות הכספיות של הנמל מיוחסות לכלל הפעילות הנמלית; מגזרי המכולות, הרכבים, מטען כללי, תפזורת ואוניות נוסעים.
במגזר המכולות – היקף המכולות שנטען ונפרק בנמל, בשלושת החודשים הראשונים של שנת 2024, הסתכם ב-168 אלף מכולות בהשוואה ל-180 אלף מכולות בתקופה המקבילה אשתקד. הירידה הינה בהשפעת מלחמת "חרבות ברזל".
במגזר הרכבים – בשלושת החודשים הראשונים של שנת 2024 נפרקו בנמל כ-7 אלף רכבים לעומת כ-43 אלף רכבים בתקופה המקבילה אשתקד. במהלך הרבעון, נמשכה הסטת אוניות גלנוע לצפון בחודש מרץ 2024 חזרו לפקוד את נמל אשדוד אוניות הגלנוע. אנו צופים שיפור ברבעון השני לשנה במגזר זה.
מגזר התפזורת – בסה"כ נפרקו ונטענו כ-2,111 אלפי טון תפזורת, זאת, בהשוואה ל-2,188 אלפי טון בתקופה המקבילה אשתקד. במסגרת זו חלה עלייה בייבוא מוצרי גרעינים ומנגד ירידה בייבוא גרעינים לאור המצב בעזה. (הנתונים אינם כוללים דלק המשונע במקשרים ימיים).
היקף המטען הכללי הסתכם ב-181 אלפי טון בהשוואה ל-298 אלפי טון בתקופה המקבילה אשתקד, קיטון של 39%. הקיטון נובע בעיקר בשל ירידה ביבוא מתכות ועצים המהווים מרכיב עיקרי במגזר המטען הכללי, ענף הבנייה טרם התאושש ברבעון הראשון של שנת 2024. יצוין כי נתח השוק של החברה במתכות עלה בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.
תחום אוניות הנוסעים (הקרוז) – מלחמת "חרבות ברזל" עצרה בשלב זה את הפעילות בתחום והנמל נערך לחידושו, בין היתר גם בבחינת האפשרות לשירות נוסעים ישראלים עוד בשנת 2024.