כמידי שנה לקראאת לג בעומר תור ארוך משתרך בסמוך ללשכתו של הגר"ח פינטו הרב הראשי כשילדים הקטנים בני ה-3 בלבוש חגיגי ממתינים יחד עם הוריהם למעמד ה"חלאקה". מעניין כי תמיד כמה מהילדים הקטנים, ההורים מספרים שהרב שליט"א ישב אצלם כסנדק וכעת מגיעים שוב לשמחת ה"חלאקה".
הגר"ח פינטו ביאר את ענין מקור מנהג החלאקה אשר נהוג כבר מאות בשנים בקרב תפוצות עם ישראל. מנהג ישראל שלא לגלח ושלא לספר שערות ראש תינוק עד מלאת לו שלש שנים. מקור המנהג לא לספר את הילד בטרם מלאו לו שלוש שנים, נלמד מן הפסוק "שלש שנים יהיה לכם ערלים ובשנה הרביעית יהיה כל פריו קודש". דורש הילקוט שמעוני, כי הואיל ונאמר שהאדם דומה לעץ – "כי האדם עץ השדה" – לפיכך גם באדם, בטרם מלאו לו שלוש שנים, הוא עדיין לא שייך למצוות, ובשנה הרביעית הוא נעשה שייך לקדושה ומתחילים לחנכו למצוות, בהשארת פאות הראש.
בשם המזבח הטהור המקובל רבי חיים ויטאל זיע"א (שבנו הק' רבי שמואל ויטאל היה מחותנו של רבי יאשיה פינטו הרי"ף על ה"עין יעקב") מובא "שענין מנהג שנהג ישראל ללכת ביום ל"ג בעומר על קברי רשב"י ורבי אלעזר בנו אשר קבורים במירון, ואוכלים ושותים ושמחים שם, וכתב בספרו שראה למורו אבי הקבלה רבינו האר"י ז"ל שהלך לשם פעם אחת ביום ל"ג בעומר וכל אנשי ביתו וישב שם שלשה ימים ראשונים של השבוע, והרב יונתן שַׂאגִישׂ העיד לי שבשנה האחת קודם שהלכתי ללמוד עם מורי ז"ל שהוליך את בנו הקטן עם כל אנשי ביתו ושם גילחו את ראשו כמנהג הידוע, וכתבתי כל זה להורות שיש שורש למנהג הזה הנזכר".
לאחר התספורת, הגר"ח פינטו מברך את הילד בברכה מיוחדת שידל בדרך התורה ואבותינו הקדושים ויהיה לתפארת עם ישראל ומעניק שקית מיני מתיקה לילד הקטן ואת השיער שגזז מגיש להורים שישמרו בשקית ניילון קטנה למשמרת.