בעוד ימים ספורים (1 בספטמבר 2024) תיכנס לתוקף רפורמה חדשה בתחום התחבורה העירונית בישראל, שמטרתה להעלות את רמת הבטיחות ולצמצם עבירות תנועה. התקנה החדשה מחייבת התקנת לוחיות זיהוי על קורקינטים ואופניים חשמליים, אך נראה שהדרך ליישום מלא רחוקה מלהיות פשוטה.
לוחיות הזיהוי אמורות להקל על איתור והענשת נהגים המפרים את החוק. עם זאת, יישום התקנה נתקל בקשיים משמעותיים. נכון להיום, המנגנונים לאכיפת החוק עדיין לא הוקמו, מה שמוביל לסיכון של חוסר יעילות באכיפה והקנס המוערך ב-100 שקל עלול לא להיות אפקטיבי.
בעיה נוספת נוגעת להעדר סמכות חוקית לרשויות המקומיות לאכוף את התקנות. נכון להיום, רק שוטרים או צוותי "שיטור משולב" (שכוללים שוטר ופקח עירוני) יכולים להפעיל את החוק. חוסר הסמכות של העיריות יוצר בעיה מהותית, שכן הן נמצאות בחזית ההתמודדות עם האתגרים בתחום התחבורה העירונית.
מעבר לכך, גם אם תינתן סמכות לעיריות לאכוף את התקנות, הן חסרות את התשתית הטכנולוגית המתאימה. כיום אין מערכת שיכולה לקשר בין מספר הלוחית לפרטי הרוכב, מה שמקשה על אכיפת החוק וגורם לחשש מהיעילות של התקנה.
כיום, רק כ-28% מבעלי הכלים החשמליים (כ-83,000 מתוך 300,000) החלו בתהליך רישום לוחיות הזיהוי, שיעור הנראה נמוך ומדאיג לאור ההתקרבות לכניסת החוק לתוקף.