כתוב בפרשה: "וידבר ה אל משה במדבר סיני באהל מועד באחד לחודש השני בשנה השנית לצאתם מארץ מצריים לאמר"
במדרש רבה מבואר: בשלשה דברים ניתנה התורה: באש, במים ובמדבר.
ולמה ניתנה בשלשה אלו דווקא?
לומר לך מה אלו חינם לכל באי העולם כך דברי תורה חינם הם.
מבאר המהר"ם שפירא זצ"ל :
הקו האופייני של עם ישראל הוא זה שמיום היותו לעם, גילה תמיד מסירות נפש בעד תורתו ואמונתו; בני ישראל הלכו ועלו לגרדום, נשרפו במשרפות אש, נתנו צוואריהם לשחיטה, קפצו לתוך הים ומסרו את חייהם וביתם וכל כספם וזהבם כאשר הגויים הכריחו אותם להמיר את דתם באלוהי הנכר ולכפור במלכם מלך העולם.
הכוח הזה והתכונה הזו של עם הנצח התחיל באש- אצל אברהם אבינו שנזרק לכבשן האש בעד אמונתו הטהורה ובזה נטע את כוח מסירות הנפש בכל יהודי עד סוף כל הדורות.
לאחר מכן המאורע השני של קריעת ים סוף- וזה המים כאשרנחשון בן עמינדב קפץ ראשון למים ואחריו בני ישראל נכנסו על אף שהים רעש וגעש בכל זאת ציווי השם עמד לנגד עינהם ולא היססו ולו לרגע קט!!
לאחר מיכן המאורע השלישי והוא המדבר- בני ישראל הולכים במדבר שומם שורץ חיות רעות נחשים ועקרבים.
לא היה להם מזון ולא מים ומה בכל זאת דחף אותם ללכת במדבר ???
מתוך אהבתם ומסירותם לבוראם וחכמי ישראל אשר הנהיגו וניבטו את עם ישראל לחוף מבטחים וזה שנאמר זכרתי לך חסד נעורייך אהבת כלולותיך לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה. לכן זכו ישראל בעד מסירות הנפש שהתורה תחזיק אותם לדורי דורות על אף שעמים רבים וחזקים היו ואינם עוד. ורק אנו עם הנצח ממשיכים ומתקיימים לעד.
יזכנו השם להמשיך ולמסור נפשנו ונקיים את דברי התורה ונקיים מצוות
וזה יהיה לנו ערובה יחידה שנשרוד ונתקיים בארצנו ונזכה לביאת משיח צדקנו ולגאולה הקרובה ותחזינה ענינו בשובך לציון ברחמים.
נזכה !
אבל תפילתנו שזה יהיה ברחמים על ידי מידת הרחמים ולא במידת הדין.
שבת שלום