פרשת בלק עוסקת בבקשתו של בלק מלך מואב מעצמה חזקה בימים ההם
מבלעם בן בעור לקלל את ישראל הידוע בכוחו שיודע לכוון דעת עליון ואומנם שהיה בידי בלק להכחיד את בני ישראל בכוח הזרוע בחיצים ואבנים בכל זאת העדיף בלק להכחידם בפיו של בלעם שכוח הפה גדול מכוח הזרוע וכיון שבני ישראל כוחם בפה יכולת הניצחון תהיה בכוח פיו של בלעם ולא על ידי כוח צבאי חזק ככל שיהיה
המשלחת הראשונה :
והנה כאשר מלכי וזקני מואב ומדין הלכו לבלעם לבקש שיבוא אל בלק
רואים אנו שבלעם לא הסכים לעשות דבר נגד השם ולכן בפעם הראשונה כששאלו השםאת בלעם מי האנשים האלה עמך ??
אמר לו השם לא תלך עמהם כי ברוך הוא !!
ובלעם כשהתעורר בבוקר אמר להם מאן השם לתתי הלוך עמהם לכן לכו לארצכם
וכדברו הם עושים חוזרים בבושת פנים לבלק ואומרים לו על סרובו של בלעם
המשלחת השנייה :
אולם בלק לא מרפה ומוסיף לשלוח שרים נכבדים וחשובים מאלו שהיו לפני זה
ובפיהם הצעה מפתה ביותר כי כבד אכבדך מאוד וכל אשר תאמר אלי אעשה
ובכל זאת בלעם אומר להם אם יתן לי בלק מלא ביתו כסף וזהב לא אוכל לעבור את פי השם !!!!!
אולם המתינו לבוקר ואראה מה יאמר לי השם בחלומי
ובאמת שבחלומו אומר לו השם אם לקרוא לך באו האנשים האלה קום לך איתם ואך את הדבר אשר אדבר אליך אותו תעשה
והוא קם בבוקר חובש את אתונו בא לצאת עם שני נעריו ועם שרי מואב
ואז השם כועס עליו ושולח לו מלאך וחרבו שלופה ומאיימת על האתון לבל תלך ותקח את בלעם לקלל את ישראל
והנה הדברים קשים מאוד להבנה וכבר עמדו בזה כל הראשונים והאחרונים למה השם כועס עליו כשהלך בפעם השניה הרי השם אמר לו קום לך איתם ואם כן בפעם הראשונה שהשם אמר לו לא ללכת יפה עשה ולא הלך
אם כן למה השם כועס עליו בפעם השניה אחרי שהשם אומר לו קום לך אם כן מה רוע יש במעשיו ???
וביותר יש להקשות .כאשר בלעם אומר להם לא אוכל לעבור פי השם קטנה או גדולה משפט זה יעיד על ציות מוחלט לדברי השם ולמה יעניש אותו השם ???
ועוד יש להוסיף שהיה להשם לראות אם הוא ממרא את פיו ומקללם אזי יענש
ואם לא יקללם לא יענש ולמה בעצם הליכתו בבוקר כבר ראוי הוא לעונש ??
וראיתי ברבינו הרמב"ן שכתב בישוב קושיא זו ליישב בדך נפלאה:
שהיה במעשה זה של בלעם חילול השם !!!
כי בקומו בבוקר לא אמר להם שהשם הסכים לו ללכת ולא לקלל אלא ויקם בלעם בבוקר ויחבוש את אתונו וילך והם חשבו שהשם נתן לו רשות ללכת ולקלל את ישראל שהרי לא אמר להם מאומה מהתגלות השם אליו וכנראה השם חזר בו ממה שאמר לו תחילה כי ברוך הוא וכנראה יש מן הראוי לקללם.
ובדרך זו דרך רבינו האור החיים הקדוש בישוב הקושיא שכאשר קם בבוקר וחבש את אתונו וילך עם שרי מואב ולא המתין מעט ולא אמר להם כלום גילה בדעתו שהולך מרצונו ולא הוצרך לבקש רשות מהשם לכן חרה אפו ושלח את המלאך למונעו מללכת לקללם
מוסר השכל:
נמצינו למדים שהשם יעניש צדיק ורשע גם יחד אם במעשיהם יש חילול השם ועושים דברים על דעת עצמם בלי לבקש רשותו של הבורא יתברך
הגם שבלעם רשע היה בכל זאת יבוא על עונשו על חילול השם ואתונו תמנע ממנו על ידי שתלחץ את רגלו והוא ימנע מללכת
כי חומר חילול השם גורם לכבוד השם להתמעט בעולם
על כל צעד ושעל בחיינו אנו אמורים להפנים ולהבין כי הקדוש ברוך הוא לצידנו ועלינו לכבדו ולירא ממנו ולא לגרום לזולתנו להרגיש כי אין מנהיג לבירה ואיש העולה על רוחו יעשה
וידועים דברי חז"ל שעל חילול השם אין רפואה למכתו והשם יתבע את עלבונו
השם יזכנו להיות ממקדשי שם שמים ולהתרחק ממחללי שמו ברבים
שבת שלום
הרב מרדכי אגאי שליט"א | איש חינוך ומדריך להוראת הגמרא והרגלי למידה ופיתוח חשיבה