הפרשה פותחת במילים "אם בחוקותי תלכו.." רש"י הקדוש מביא בשם התורת כוהנים, מה אני מקיים אם בחוקותי תלכו – שתהיו עמלים בתורה.
חוק זה דבר שנקבע, גם אם לא תמיד אני מבין את ההיגיון והסיבה שמאחוריו. וכפי שהעולם נוהג לומר "חוק יבש"
הכיצד זה קשור לעמל בכלל, ולתורה בפרט?
התמיהה נובעת מכך שאנו חיים בדור שחושב שמגיע לו הכול, כאשר מכל פינה זועקים שלטי החוצות:
"דע את זכויותיך"
"אל תהיה פרייאר"
"נצל כפי יכולתך"
בטח ובטח אם עמלת על משהוא – שמגיע לך אקסטרה.
אך בתלמוד נאמר:
"יגעת ומצאת-תאמין"(מסכת מגילה דף ו':)
מבאר הרב חיים שמואלביץ זצ"ל:
גם אחרי שעמלת בתורה ואתה יוצא בהנחה שהתוצאה אמורה להיות בהתאם, אין ערובה שאכן יהיה כפי שאתה ציפית ואם אכן יהיה – תאמין שזה בגדר מציאה, לא חייבים לך כלום.
אמנם בכל זאת האם עמלת לריק?
דע לך, הבורא משלם לאדם על העמל בפני עצמו, כי העמל בתורה הוא מטרה ולא רק אמצעי. כפי שאמרו חז"ל "אנו עמלים ומקבלים שכר"(מסכת ברכות דף כח:) על עצם העמל.
וכל כך למה?
כי העמל מקשר ומחבר את האדם למה שעמל עליו.
כפי שאמרו חז"ל: "אדם רוצה בקב שלו מתשעה קבין של חבירו"(מסכת בבא מציעא דף לח.) ומבאר רש"י על אתר. מפני שעמל בהם. מה שנקנה בעמל יש לו ערך לא יסולא בפז.
זכרו: דווקא הילד/התלמיד/הפרוייקט,
שנעמול בו הרבה, נתחבר ונאהב אותו ביותר, הוא גם זה שיעסיק את ראשינו יום ולילה.
לאור האמור, מובן הקשר בין "אם בחוקותי" – ל"תלכו", הכיצד זה מתחבר להליכה?
כי רק כשאדם עומל בתורה, מוחו עסוק בזה גם בהליכתו, ושומרו מכל משמר.
ובהחלט אפשר לומר על זה שהוא בגדר חוק, תפעל כך, גם אם בשלב זה לא הבנת את ההיגיון. ותראה שזה עובד.
נסו והיווכחו ואו אז לא תרפו מכך, והעונג כולו שלכם,
כי כאמור, לדבר שנקנה בעמל – יש טעם ייחודי.
ככלל חשוב להנחיל לילדנו/תלמידנו את חשיבות העמל מחד, ואת ההערכה לכל דבר שמגיעים אליו גם אחרי העמל, כלא מובן מאליו, כי לא חייבים לנו כלום, והכל בגדר מתנה.
שבת שלום ומבורך
הרב חיים אפללו שליט"א
ראש ישיבת דרכי יצחק אשדוד | מרצה בהוראת הגמרא ובתחום יחסי הורים ומתבגרים
לפניות במייל 4161681@gmail.com