חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
ציר המחלוקת

לאחר נאום נתניהו: מהו ציר פילדלפי?

ראש הממשלה בנימין נתניהו הדגיש במסיבת העיתונאים שקיים אמש (שני), את החשיבות האסטרטגית של שמירה על ציר פילדלפי מנגד שר הביטחון יואב גלנט ובכירים בצה"ל המליצו על נסיגה זמנית מהציר כדי לקדם את המגעים לעסקת חטופים ● מהו ציר פילדלפי? ולמה הוא כל כך חשוב למדינת ישראל ובמרכז המחלוקת?
ציר פילדלפי
ציר פילדלפי (צילום: דובר צה"ל)

ב-2 בספטמבר 2024, ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים מסיבת עיתונאים, בה הדגיש את החשיבות האסטרטגית של שמירה על ציר פילדלפי במסגרת המערכה הצבאית בעזה. נתניהו טען שהמשך השליטה בציר הוא קריטי על מנת להבטיח את פירוז רצועת עזה ולמנוע הברחות נשק לחמאס. הוא הוסיף שהמלחמה עשויה להימשך עוד מספר חודשים, וכי ישראל לא תרפה עד להשגת היעדים הצבאיים, כולל חיסול חמאס ושחרור החטופים.

עם זאת, עמדתו של נתניהו זכתה לביקורת, במיוחד מצד שר הביטחון יואב גלנט ובכירים בצה"ל, שהמליצו על נסיגה זמנית מהציר כדי לקדם את המגעים לעסקת שחרור החטופים. נתניהו, לעומת זאת, טען שהישארות בציר דווקא היא תקדם את המגעים לעסקה, תחזק את עמדת ישראל​ ותועיל להשגת מטרות המלחמה.

אז מהו בעצם ציר פילדלפי? ולמה הוא חשוב למדינת ישראל?

רקע היסטורי וגאוגרפי

ציר פילדלפי הוא רצועת קרקע צרה באורך כ-14 ק"מ, הממוקמת לאורך הגבול הדרומי של רצועת עזה, בין העיר רפיח בצד העזתי לבין חצי האי סיני שבמצרים. הציר נקרא על שם הכינוי שניתן לו בתקופה הבריטית והוא מהווה גבול בין שטחים שהיו בשליטת ישראל מאז 1967 לבין שטח מצרים לאחר חתימת הסכמי השלום בשנת 1979. לאורך השנים, אזור זה הפך לנקודה אסטרטגית ורגישה ביותר עבור מדינת ישראל, במיוחד עקב פעילות הברחות נשק, סחורות ואנשים, בעיקר דרך מנהרות תת-קרקעיות שנחפרו מתחת לציר.

אולי יעניין אותך

החשיבות האסטרטגית של ציר פילדלפי

ציר פילדלפי מהווה נקודה אסטרטגית משמעותית עבור מדינת ישראל ממספר סיבות:

מניעת הברחות נשק: אחד החששות המרכזיים של ישראל הוא הברחת נשק לרצועת עזה, במיוחד טילים ורקטות, דרך המנהרות שנחפרו מתחת לציר פילדלפי. השגת נשק זה מחמשת ארגוני טרור, בראשם חמאס, המהווים איום ישיר על ביטחון מדינת ישראל ואזרחיה. שמירה על השליטה בציר מאפשרת לצה"ל לפקח על הגבול ולמנוע הברחות נשק.

שמירה על הביטחון הפנימי: ציר פילדלפי משמש גם כקו הפרדה בין רצועת עזה למצריים, ובכך מונע מעבר בלתי חוקי של פעילים פלסטיניים מסיני לעזה ולהפך. האזור מספק מחסום המגן מפני פעילויות טרור שעלולות לפגוע בישראל ואף במצרים.

השלכות גיאופוליטיות: השליטה על ציר פילדלפי מאפשרת לישראל לשמור על השפעה גיאופוליטית באזור. מצרים, השותפה להסכמי השלום עם ישראל, תלויה ביציבות באזור זה. חוסר שליטה בציר עלול לגרום להחרפת המצב הביטחוני ולהוביל למתיחות בין ישראל למצרים.

יכולת מיקוח ועסקאות בינלאומיות: במצבי מו"מ בינלאומיים, כמו ניהול הסכמי הפסקת אש או עסקאות חילופי שבויים, שליטת ישראל בציר פילדלפי משמשת כקלף מיקוח. במהלך השנים, היו מקרים בהם שליטת ישראל בציר תרמה לקידום הסכמים עם ארגוני טרור וגורמים בינלאומיים.

מעמד הציר בהסכמים ובמציאות הנוכחית

עם השנים, מעמדו של ציר פילדלפי השתנה מספר פעמים בהקשרים שונים. בהסכמי אוסלו נידון מעמדו של הציר כחלק מהסכמי הביניים, ולאחר ההתנתקות מרצועת עזה ב-2005, צה"ל נסוג מהציר והעביר את השליטה על הגבול לידי המצרים ולרשות הפלסטינית. עם זאת, הנסיגה הזו לא מנעה את המשך חפירת המנהרות והברחת הנשק, מה שהוביל את ישראל לשוב ולבחון את חשיבותו האסטרטגית של הציר, במיוחד בעימותים שלאחר מכן עם חמאס.

באירועים שהתרחשו בשנים האחרונות, כולל המערכה הנוכחית בעזה בשנת 2024, חזר ציר פילדלפי להיות נושא מרכזי בסדר היום הביטחוני של ישראל. ראשי המדינה, ובפרט ראש הממשלה בנימין נתניהו, הדגישו שוב ושוב את החשיבות בהשארת הציר תחת פיקוח ישראלי, כדרך להבטיח את ביטחון המדינה והאזור.

לסיכום

ציר פילדלפי הוא יותר מאשר רק רצועת קרקע צרה – הוא סמל לחשיבות הביטחונית והאסטרטגית שמייחסת מדינת ישראל לגבולותיה ולביטחון אזרחיה. שליטה על הציר מאפשרת לישראל להתמודד עם אתגרים ביטחוניים משמעותיים, למנוע הברחות נשק ולקדם את יציבות האזור במובן הרחב יותר. כיום, הציר ממשיך לשחק תפקיד מרכזי בשיקולים האסטרטגיים של המדינה, ונראה שיישאר כך גם בעתיד הקרוב.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: haredim.ashdod@gmail.com

הורידו עכשיו את האפליקצייה המובילה של 'חרדים אשדוד' אליכם לנייד
תגובות
אין לשלוח תגובות שאינם הולמות או מכילות דברי לשון הרע, הסתה ורכילות.
במידה ולא ניתן להגיב - הכתבה סגורה לתגובות.
עדכון תגובות במייל
עדכן אותי על
0 Comments
החדשות ביותר
הישנות ביותר הכי מדורגות
Inline Feedbacks
View all comments
אולי יעניין אותך
עוד כותרות
error: Content is protected !!
דילוג לתוכן