על פי תחקיר שביצע מפקד חיל האוויר, עולה כי הטיפול באירוע הינו כישלון. הכטב"מ שפגע בבניין ביבנה, לא זוהה במכ"מ ככלי טייס עוין ולכן, גם לא הופעלה אזעקה ולא יצאו מיירטים.
קודם לפרסום תוצאות התחקיר, פרסם דובר צבא תימן, כי הכטב"מ שהגיע ליבנה, עשה את דרכו למרכז גרעיני שורק.
מיותר לציין שלפגיעה במתקן גרעיני יש השלכות קיצוניות בהחלט, הן מבחינת הנזק למדינה והן מבחינת הצעדים שעליהם ישראל תצטרך לבצע בתגובה.
מיקום הבניין שנפגע, הוא בדרום מערב יבנה שממוקם קרוב מאוד לעיר אשדוד ולאזור התעשייה ואף, מסתבר שהכטב"מ עשה את דרכו וטייל מעל העיר אשדוד.
מרחק נשימה מאסון:
המרחק הקצר בין יבנה לאשדוד מעלה את החשש הקיומי כי כטב"מ נוסף, בעל כוונות זדוניות, יכול היה בקלות לפגוע באחד מהמתקנים החיוניים באשדוד.
כידוע בעיר אשדוד קיים נמל שמהווה ציר מרכזי לכלכלה הישראלית וכן, אלתא- התעשייה האווירית, מתקנים אזרחיים ועוד.
תוצאותיה של פגיעה כזו היו עלולות להיות הרסניות, עם השלכות חמורות על הביטחון הלאומי ועל הכלכלה הישראלית.
שאלות קשות הדורשות תשובות:
אירוע זה מעלה שאלות קשות בנוגע למערכות ההגנה האווירית שלנו:
* האם מערכות אלו מסוגלות להתמודד עם איומים מתעוררים כגון כטב"מים שטסים באופי שונה ובגובה נמוך?
* האם יש צורך בחיזוק מערכות ההגנה סביב מתקנים אסטרטגיים? כידוע לאחרונה אזרחים דיווחו על כך שישנם שינויים בפריסת המערכות.
* האם יש צורך בשינוי תפיסתי באשר לאיומים האוויריים העומדים בפנינו באשר למדיניות האזעקות וההתגוננות?
הצורך בפעולה מיידית:
גורם בפיקוד העורף האמון על חלק מהמערכות בשיחה ל"חרדים אשדוד" טוען, כי לאור האירועים האחרונים, קיים צורך דחוף לבצע הערכה מחודשת של האיומים האוויריים ולהתאים את מערכות ההגנה בהתאם. כמו כן, יש להשקיע משאבים נוספים במחקר ופיתוח של טכנולוגיות מכמ חדשות שידעו להתמודד עם איומים מתעוררים. מאחר שבתהליך זיהוי הכטב"מ האחרון, התרחש בילבול, בחיל האוויר התקבלו כבר החלטות כדי שסיטואציה כזו לא תחזור שוב.
האתגרים הביטחוניים
הכטב"מים הפכו לכלי מרכזי בשדה הקרב של הציר השיעי שאכן מתפרק אבל עדיין עובד ומזיק, אך השימוש בהם מעל שטחים מיושבים מציב אתגרים מורכבים. ועל כך שמים דגש בימים אלו במערכת הביטחון.