בפרשת יתרו מבואר את כל התהליך שבני ישראל עברו ביציאת מצרים עד לקבלת התורה בהר סיני
בחודש השלישי לצאת בני ישראל מארץ מצרים ביום הזה באו מדבר סיני
והנה החודש השלישי לפי מנין החודשים מהתורה הוא חודש סיון. אולם לא כתוב התאריך של היום בו ניתנה התורה. ולמה?
רש"י הקדוש מביא שזה יום ראש חודש סיון
ולכאורה, אם כן היינו צריכים לחגוג את חג מתן תורה ביום ראש חודש סיון ולא בתאריך ו' סיון???
האבן עזרא מבאר שביום ראש חודש סיון היתה חניית בני ישראל במדבר ורק אחרי כמה ימים היה מתן תורה ובדרך הסברא נאמר, כי ביום השלישי יהיה מתן תורה אבל על הקבלה נסמוך שבתאריך ו' סיון היה מתן תורה.
וכל רואה ישתומם, חג מתן תורה בו כל סודות התורה והלכותיה וכל פרטי הדינים שנכתבו לדורי דורות עד עצם היום הזה נעשה כאשר בני ישראל במדבר חורב מקום כה שמם?? איפה מן הראוי, היה לקבלו במקום מפואר ומכובד ולא חסרים מקומות מכובדים איפה לקבל את התורה כיאה לכבודה של תורה ?אם כן, מדוע רגעי השיא לקבלת התורה נעשה במקום כה פשוט וחסר כבוד לכבודה של תורה???
והנראה בביאור הדברים, כי זהו המאפיין העיקרי לקבלת התורה, רק בפשיטות וענווה וצניעות אין סופית, כפי שרואים את גדולי ישראל בכל דור ודור המתגוררים בבתים פשוטים המעוררים לעיתים חמלה ורצון אולי לסייע בעדם
ולא ! אין זה מחמת חוסר ממון וכדומה למראית עין, אלא תנאי יסודי לקבלת תורה פשטות !!! וענווה !!! כמדבר !!
זוהי הדרך לקבל את התורה ביום מרומם ונשגב כזה, אשר אנו יושבים והוגים בתורה כל הלילה עלינו להפיק לקח ולדעת מה העיקר ומה הטפל.
וכל זה מגיע כאשר הפרט השני והוא החשוב ביותר וכמבואר בפסוק הבא:
"ויסעו מרפידים ויבואו מדבר סיני ויחנו במדבר ויחן שם ישראל נגד ההר"
במכילתא מבואר ששאר כל החניות שחנו ישראל במדבר היו בתערומות ומחלוקות אבל חנייה זו שחנו במדבר סיני היתה כאיש אחד בלב אחד !
לא רק כאיש אחד אלא גם בלב אחד
אחדות ואיחוד בכל חלקי העם, לא להבליט את השוני מהאחר. קבלת תורה אמיתית מתבצעת רק כאשר יש איחוד לבבות .
אם אדם מרגיש שהוא צריך ליהות שונה מהאחר ובזה הוא מגביה את ליבו ומפריד את לבבו ודואג רק לטובתו האישית כך לא מקבלים תורה !
וכך התורה לא תישאר בליבו ותרומם אותו
ונסיים בדברי הכלי יקר:
שלא היו ראויים לקבלת התורה עד אשר יהיה שלום בניהם שהרי התורה כל נתיבותיה שלום כי מתוך פירוד הלבבות זה אוסר וזה מתיר נמצאת התורה כשתי תורות.
ולכן חודש סיון מזלו " מזל תאומים "להורות לנו על דיבוק חברים ואהבת רעים, כתאומים ואז יהיה שלום רב לאוהבי תורתך.
יזכנו השם ביום חגנו לקבל את התורה מתוך שני תנאים אלו מתוך פשטות וענווה כמדבר ומתוך איחוד לבבות למצוא את המחבר ולא את הפירוד החיבור יוצר כפל והחילוק יוצר חיסור !
חג שמח
הרב מרדכי אגאי שליט"א | מחנך בת"ת אבן ישראל אשדוד ומדריך להוראת הגמרא והרגלי למידה
יישר כוח.זכות לסבא וסבתא
כתוב ממש יפה
ישר כח
תמשיך כל שבוע!
כל הכבוד!!!
יפה מאוד
יישר כח גדול!
היה תענוג לקרוא…