במהלך שנת 2023 נרשמו ברחבי הארץ 33,803 דוחות על חציית צומת באור אדום, לעומת 42,046 דוחות בשנת 2022 – ירידה של כ-20%. באשדוד, הירידה חדה אף יותר: 114 דוחות בלבד נרשמו השנה, לעומת 168 דוחות בשנה שעברה – ירידה של כשליש. נתון זה ממקם את העיר במקום ה-26 הארצי, נמוך ביחס לערים גדולות אחרות כמו תל אביב (3,166 דוחות) וירושלים (3,012 דוחות).
עו”ד יניב יעקב, מנכ”ל עמותת “אור ירוק”, מתריע על הסכנות:
“חציית צומת באור אדום היא אחת מעבירות התנועה המסוכנות והקטלניות ביותר. הדרך לצמצם תופעה זו היא באמצעות הצבת מצלמות רמזור משולטות ובולטות. נהג שיידע שהוא צפוי לקנס חמור, יחשוב פעמיים לפני שיסכן את חייו ואת חיי האחרים.”
אז מה באמת קורה באשדוד? ייתכן שהירידה במספר הדוחות היא תוצאה של נהיגה אחראית יותר מצד התושבים, תולדה של קמפיינים חינוכיים והסברה. מנגד, ייתכן שהנתונים מצביעים דווקא על ירידה באכיפה העירונית – סוגיה שעלולה להוביל לעלייה באירועי תאונות בצמתים.
איפה עומדת אשדוד ביחס לערים אחרות?
בעוד תל אביב-יפו וירושלים מובילות את רשימת הדוחות הארצית, אשדוד מוצאת את עצמה בעשירייה השלישית, חרף היותה אחת הערים הגדולות בישראל. האם מדובר בהצלחה עירונית או באיום מתחת לפני השטח? רק הנתונים העתידיים יספרו את הסיפור המלא.
בינתיים, הנהגים בעיר מוזמנים לחשוב פעמיים לפני שהם מתעלמים מהרמזור האדום. אחרי הכול, זה לא רק עניין של קנס – זה עניין של חיים.